Pszichoterápia: az egyének (paciens = beteg, lelki egyensúlyt vesztett személy, aki egyedül nem tudja megoldani a problémáit,ezért segítségre szorul) személyes történetét vizsgálja, a múltban ért sérülések feldolgozásával foglalkozik. Arra keresi a választ, hogy miért alakult ki a probléma, és annak gyökereit kutatja. A coaching ezzel szemben elsősorban a jelennel foglalkozik, és a jövőre koncentrál, a múltbeli hatások mély elemzésére nem vállalkozik. Kliensünkkel pedig egyenrangúak vagyunk.
(Dr.Lakner Szilvia https://lartco.hu/gyakori-kerdesek-coaching/ letöltés ideje: 2020.08.24.)
Mentoring: a mentorálás alapelve a személyes, jó szándékú kapcsolat két különböző életkorú, és jelentősen eltérő szervezeti és élettapasztalattal rendelkező személy között. Mentor az a tapasztalt vezető vagy szakember, aki iránymutatást és támogatást nyújt egy munkatársnak, egyben segíti az egyén személyes fejlődését is. Segít eligazodni a munkahelyi helyzetben, szakterületen, illetve beletanulni új feladatokba, szerepkörökbe. Előnyös, ha a mentor nem megmondó, mindenttudó szerepben van, hanem a mentorált erőforrásait kiaknázva támogatja a fejlődését az adott területen.
(Dr. Lakner Szilvia https://lartco.hu/gyakori-kerdesek-coaching/ letöltés ideje: 2020.08.24.)
Tréning: alapvetően csoportos fejlesztő módszer, amely a tapasztalati tanulásra épít. Elméleti ismeretanyag kerül átadásra, továbbá tesztek kitöltése és kiértékelése is teret kap, valamint gyakorlatok és helyzetgyakorlatok (és ezekhez kapcsolódóan visszajelzések) segítenek abban, hogy a jelen levők a mindennapjaikba is be tudják építeni a tanultakat. Egyes kompetenciák begyakorlására fókuszál (pl. asszertív kommunikáció, konfliktuskezelés, stesszkezelés, kiégés megelőzése, időgazdálkodás, stb). A tréningek során ritkán van lehetőség arra, hogy a csoportmunkában résztvevők egyéni problémáival mélyebben foglalkozzunk.
(Dr.Lakner Szilvia https://lartco.hu/gyakori-kerdesek-coaching/ letöltés ideje: 2020.08.24.)
Szupervízió: szakmai személyiségfejlesztő módszer szociális, pedagógiai, profit és nonprofit területen. Célja a hivatásbeli személyiség kompetencia fejlesztése, megvéd a kiégéstől, megerősíti a szupervizált mentális egészségét és hatékonyságát.
A szupervízió nem felügyeletet, nem ellenőrzést jelent, hanem egy tanulási folyamatot, melynek fókusza a “foglalkozás- és hivatásközpontú önismeret- és kapcsolatfejlesztés” (Wiesner Erzsébet – Bagdy Emőke: Szupervízió 2005.22-23.o.)
Nagyon fontos, hogy ismerjük a segítő területek közötti különbségeket, hiszen más-más méretű csoportokkal, eltérő kompetenciakészlettel, eszköztárral dolgoznak a különböző szakemberek. Természetesen az is lényeges, hogy a fent említett szakmák képviselői hasonló tulajdonségokkal, készségekkel is rendelkezhetnek, olykor eszközeikben is lehetnek átfedések. Ennek ellenére egyenlőségjel nem tehető közéjük.
Leglényegesebb különbségek a coach szemszögéből:
- Időperspektíva (a múlt nem fontos)
- Nem adok tanácsot, hiszen kliensem kompetensebb a saját problémájában, mint én valaha is leszek
- A kliens aktív szerepet vállal a folyamat során